Praca zdalna bez barier – nauczyciele i pedagodzy z niepełnosprawnościami w projekcie „Belfer w sieci” 

W świecie dynamicznych zmian technologicznych i społecznych praca zdalna przestaje być jedynie rozwiązaniem awaryjnym, a staje się pełnoprawnym i efektywnym modelem współpracy. Dowodem na to jest działalność społeczności Belfer w sieci, w której nauczyciele i pedagodzy – w tym osoby z niepełnosprawnościami – łączą siły, by tworzyć edukację włączającą, nowoczesną i bez barier.

Współpraca na odległość w ramach Belfra w sieci to coś więcej niż komunikacja przez Internet. To codzienna praktyka wzajemnego wsparcia, dzielenia się wiedzą i doświadczeniem oraz budowania zaufania w gronie profesjonalistów edukacji. Dzięki nowym technologiom osoby z niepełnosprawnościami mogą nie tylko uczestniczyć w spotkaniach, warsztatach czy projektach, ale także je prowadzić, inspirując innych swoją wiedzą i perspektywą.

„Gdy zaczynaliśmy projekt, nikt z nas nie myślał nawet, że będzie to tak udane przedsięwzięcie. Belfer w sieci kończy już 4 lata i nadal jest bardzo popularny i pożądany, a to, co nas wyróżnia, to fakt, że jesteśmy kadrą dyplomowanych nauczycieli – a niepełnosprawność w niczym nas nie ogranicza. To dla mnie ogromny zaszczyt pracować z Adrianną – język polski, Sabiną – język angielski, zajęcia wspomagające, Marcinem – historia, WOS, Miłoszem – matematyka oraz Piotrem – chemia, fizyka, matematyka i język rosyjski.” – mówi Iwona Lewandowska, Koordynator i współzałożycielka projektu Belfer w sieci.


Rozwiązania takie jak platformy wideokonferencyjne z automatycznymi napisami, edytory współdzielone w czasie rzeczywistym czy aplikacje ułatwiające dostęp osobom z różnymi potrzebami sensorycznymi – to już nie fanaberia, a standard w Belfrze w sieci. Dla wielu nauczycieli z niepełnosprawnościami oznacza to możliwość pełnego uczestnictwa bez barier architektonicznych, logistycznych czy zdrowotnych.

„Uczymy na każdym poziomie edukacji – od zajęć wczesnoszkolnych, przez szkołę podstawową, średnią, aż po studia. Przygotowujemy uczniów do egzaminu ósmoklasisty, matury, a także wspieramy ich w bieżącym materiale szkolnym. Zajęcia trwają 60 minut i prowadzone są indywidualnie – jeden nauczyciel, jeden uczeń.” – mówi Monika Jura, Projekt Manager BPO Network i współzałożycielka projektu Belfer w sieci.


Bardzo ważnym elementem naszego sukcesu jest zasada równości i partnerstwa. Każdy głos jest ważny – niezależnie od miejsca zamieszkania, wieku, sprawności czy typu zatrudnienia. Wspólna praca nad materiałami edukacyjnymi, prowadzenie webinarów czy dzielenie się narzędziami TIK to codzienność. W tym środowisku to nie ograniczenia definiują rolę nauczyciela, ale jego zaangażowanie i gotowość do współpracy.

Inicjatywy takie jak Belfer w sieci pokazują, że praca zdalna nie tylko może, ale wręcz powinna być narzędziem włączania osób z niepełnosprawnościami do życia zawodowego i społecznego. To właśnie wirtualne zespoły, złożone z różnorodnych edukatorów, są dziś często najbardziej innowacyjne i odporne na wyzwania.

Siła współpracy na odległość nie leży wyłącznie w technologii – leży w ludziach. A ci, którzy codziennie przełamują bariery, uczą nas wszystkich, czym naprawdę jest edukacja bez granic.

„Ta przyszłość się już dzieje! Uważam, że ten projekt to sukces nie tylko w edukacji – ponieważ nasze grono pedagogiczne to nie tylko świetni nauczyciele, ale i wspaniali ludzie, którzy pokazują uczniom, jak na co dzień obcować z osobami z niepełnosprawnością.” – mówi Joanna Olszewska SEO BPO Network i założycielka projektu Belfer w sieci.